کیش فقط برای خرید نیست!
نوشته شده توسط : مجله دلتا

شهر باستاني حريره با 800 سال قدمت، يكي از جاهاي ديدني كيش است.

شهر حريره كيش

كيش كه به عروس جزاير مرجاني دنيا شهرت دارد، به بازارهاي جذابش معروف است. مردم به كيش سفر مي‌كنند تا در سواحل زيبايش به استراحت بپردازند و در بازارهاي آن خريدي دلچسب داشته باشند. با اين حال شايد براي شما جالب باشد اگر بدانيد كيش جزيره‌اي باستاني به شمار مي‌رود. ديدني‌هاي تاريخي جزيره، يكي از مواردي است كه ممكن است از ديد گردشگران پنهان بماند. با صفحه گردشگري مجله دلتا همراه باشيد تا با هم به شهر باستاني حريره در جزيره كيش سفر كنيم و شگفتي‌هاي آن را از نزديك ببينيم.

شهر حريره كيش

شهري با قدمتي 800 ساله!

 شهر باستاني حريره هشتصد سال قدمت دارد و روزگاري پررونق‌ترين شهر بندري ايران به شمار مي‌رفت. اين شهر در زمان ساسانيان ايجاد شده و متعلق به دوران طلايي جزيره كيش است. اكنون بقاياي اين شهر به يكي از جاذبه‌هاي گردشگري كيش تبديل شده است و افراد زيادي در كنار بهره مندي از جاذبه‌هاي تفريحي، طبيعي و ويترين‌گردي، مجذوب آن مي‌شوند. شهر باستاني حريره از بخش‌هاي مختلفي مانند خانه اعياني، حمام، اتاق‌هايي با كف شياردار و شيب‌دار، چاه‌هاي آب، قنات و مسجد تشكيل شده است.

شهر حريره كيش

اين شهر برونگرا است!

مهم‌ترين ويژگي اين شهر كه آن را با ديگر محوطه‌هاي باستاني و شهرهاي تاريخي ايراني متمايز مي‌كند، معماري برونگرا در ساختار شهري آن است. در بيشتر شهرهاي ايران، معماري سنتي درونگرا است و شهرها از چند لايه پيراموني تشكيل شده‌اند. قلعه يا ارگ كه قلب سياسي و حكومتي شهر به شمار مي‌رود در مركز شهر قرار دارد. بقيه بخش‌هاي شهر در پيرامون ارگ قرار گرفته‌اند و شهرها اغلب يك يا دو ديوار و حصار دارند. هيچ كدام از اين ويژگي‌ها در شهر باستاني حريره وجود ندارد. شهر به صورت كاملا برونگرا طراحي و به صورت يكپارچه ساخته شده است. اين ويژگي در هيچ كدام از محوطه‌هاي باستاني ايران وجود ندارد.

يكي ديگر از جذابيت‌هاي شهر حريره، وجود اتاق‌هايي با كف شياردار و شيب‌دار است. در گذشته در اين اتاق‌ها خرما نگهداري مي‌شد و شيره خرما از طريق شيارهاي شيب‌دار به خمره‌هاي بزرگ هدايت مي‌شد. توجه به اين اندازه از هوشمندي در معماري، گردشگران را به وجد مي‌آورد.

شهر حريره كيش

چطور برويم؟

شهر باستاني حريره در شمال جزيره كيش و در كنار مجموعه ورزشي المپيك واقع شده است. هم با استفاده از مسيرهاي سلامت كه مخصوص رفت و آمد دوچرخه است، مي‌توانيد خودتان را به شهر باستاني برسانيد و هم با كمك گرفتن از تاكسي. كافيست سوار يكي از تاكسي‌ها شويد و مقصد را به راننده بگوييد تا در كمترين زمان ممكن شما را جلوي در ورودي مجموعه پياده كند.

شهر حريره كيش

كي برويم؟

شهر باستاني حريره را مي‌توانيد از ساعت 8 صبح تا 9 شب مورد بازديد قرار دهيد. نكته مهم اينكه بازديد از اين شهر، رايگان است. نيازي نيست هزينه‌اي بابت بليط بدهيد.

شهر حريره كيش

نكات مهم در بازديد از شهر حريره

شهر حريره محوطه‌اي باستاني به شمار مي‌رود و همه قوانين مربوط به حضور و بازديد از محوطه‌هاي تاريخي درباره آن نيز صدق مي‌كند. از يادگاري نوشتن يا دست زدن به بازمانده بناها خودداري كنيد. روي ستون‌ها، سنگ‌ها و …. ننشينيد. استفاده از سه پايه براي عكاسي در كليه محوطه‌هاي باستاني ممنوع است. عكاسي بدون استفاده از فلاش مانعي ندارد. در مجموعه، امكانات رفاهي براي استراحت يا خوردن و آشاميدن وجود ندارد. اما بيرون مجموعه تا دل‌تان بخواهد امكانات رفاهي در دسترس‌تان قرار دارد.

همچنين بخوانيد:





:: برچسب‌ها: مجله دلتا , گردشگری ,
:: بازدید از این مطلب : 135
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 8 مهر 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: